Ons schip was de 'Lyubov Orlova'

Het schip werd genoemd naar Lyubov Petrovna Orlova (1902 – 1975), een van de meest geliefde actrices van de Sovjet-cinema in de jaren 1930 tot 1950.

Het schip werd in 1976 in Joegoslavië gebouwd voor de Far Eastern Shipping Company gevestigd in Vladivostok in de Sovjet- Unie. Het diende net als haar zusterschip de 'MV Clipper Adventurer' als expeditie cruiseschip om in arctische wateren te opereren.

Het schip is gerenoveerd in 1999 en werd gecharterd door Marine Expeditions voor cruises naar het Antarctisch schiereiland in 2000 en in 2002 onderging het een uitgebreide renovatie om door Quark Expeditions gecharterd te worden voor cruises in de Antarctische wateren en door Cruise Noord Expedities voor het Noordpoolgebied.

Op 27 november 2006 liep het schip aan de grond bij Deception Island. Het werd losgetrokken door de Spaanse marine ijsbreker Las Palmas, maar kon op eigen kracht terugvaren naar Ushuaïa.

In september 2010 werd de 'Lyubov Orlova' in beslag genomen in het St John's (Newfoundland / Canada) als gevolg van 251.000 $ schulden te danken aan de bevrachter 'Cruise Noorden Expeditions' van een cruise die werd afgelast vanwege fouten met het schip. Bovendien had het de 51 bemanningsleden de laatste 5 maanden niet meer betaald. Het schip werd in beslag genomen in Newfoundland en in februari 2012 doorverkocht aan Neptunus International Shipping om te worden opgebroken. Het bleef er een tijdje aan de ketting liggen en werd later naar de Dominicaanse Republiek gesleept op te worden gesloopt. Maar een dag na het verlaten van de haven brak de sleeplijn. De bemanning van de sleepboot probeerde tevergeefs om de lijn te herstellen maar werd gehinderd door een hevige wind en hoge golven.Op 31 januari 2013 kregen ze meet hulp van andere slepers de boot weer aan de lijn. Dit was nodig omdat hij een gevaal was voor gas- en olieinstalaties in die regio.

Echter zodra het weer in internationale wateren was besloten ze om haar weer los te snijden. De Lyubov Orlova was niet langer een bedreiging vormt voor de veiligheid van gas- en olieinstallaties. Het schip dreef in internationale wateren en volgens patronen en overheersende wind was het zeer onwaarschijnlijk dat het schip opnieuw in Canadese wateren terecht kwam. Op 23 februari werd de Lyubov Orlova gespot op ongeveer 1.300 zeemijlen van de Ierse kust en er was ook een melding dat het schip slagzij maakte. Op 28 februari werd een waarschuwing uitgestuurd voor schepen tussen IJsland en Ierland en op 1 maart 2013 werd er een EPIRB-signaal ontvangen van een schip in nood op 700 zeemijl voorde kust van Kerry. Een EPIRB-signaal wordt pas uitgezonden wanneer het apparaat wordt blootgesteld aan water zodat er vanuit werd gegaan dat het schip gezonken is.

Schip : Lyubov Orlova **+
Tonnage : ton
Lengte : 90 meter
Breedte : 16,24 meter
Diepgang : 4,65 meter
Ingebruikname : 1976 en gerenoveerd in 2002
Aantal passagiers : 112
Aantal passagiersdekken : 5
Bemanningsleden : 70

 

Ik sliep in cabine 431 (Het plan zie je hiernaast)

 

 

 

 

Naar boven