Dag 1-3 - Brussel - Madrid - Buenos Aires - Ushuaïa

Woensdag 13 - Donderdag 14 - Vrijdag 15 januari

Een goed begin is alles zeggen ze altijd en dat is het minste dat ik kan zeggen van deze reis. Bij mijn vertrek bleef het vliegtuig in Zaventem lang aan de grond door een staking bij de Franse verkeersleiders. Helaas was de enige weg om van Brussel naar Madrid te vliegen over het Franse luchtruim. Wanneer we eindelijk konden vertrekken was het net te laat om onze aansluiting te halen en werd het 24 u. Madrid in een hotel.
De dag nadien haalde ik zonder probleem wel de vlucht naar Buenos Aires, maar daar stond dan weer de afgesproken taxi niet te wachten zodat ik zelf transport naar het hotel moesten regelen. Gelukkig liep het daarna alles op wieltjes. Zeker op het gedeelte van de boottocht liep er niks mis.
Door al dat tijdverlies beperkte mijn bezoek aan Buenos Aires zich tot een blitzbezoek. Namelijk ’s avonds nog een hapje gaan eten in de buurt van het hotel (hierdoor ontdekte ik dat mijn hotel zich op 100 m. van de Place del Mayo bevond) en ’s morgens na het ontbijt nog snel de Place del Mayo in het daglicht bekijken. Veel tijd was er niet want om 9.30 vertrokken ik alweer naar de luchthaven voor een binnenlandse vlucht naar Ushuaïa.
Ushuaïa was voor mij een oude bekende, maar toch was het verschil met 1993 groot. In die 17 jaar (of eigenlijk maar 16 jaar en 1 maand) enorm gegroeid. De hoofdstraat, de gevangenis & marinebasis, het oude gezonken schip en de havenpier herkende ik nog, al leek de pier nu een stuk groter. Ook het oude vliegveld was er nog, maar werd nu enkel nog gebruikt voor recreatievluchten. Voor de rest was het onherkenbaar. Zowel naar het westen, als omhoog tegen de berg had de natuur duidelijk plaats moeten maken.
In 1993 was dit het eindpunt van de reis en deze keer moest alles nog beginnen. Het was wel een apart gevoel om zolang onderweg te zijn en dan te denken: “Hier begint de reis pas echt!”
De enige tijd die me nog restte was een kortte verkenning door het stadje en ’s avonds kregen we een briefing hoe de inscheping zou verlopen.

 

Naar boven